mandag 6. desember 2010

Silketrykk

     På mandag reiste trykk og foto klassen inn til grafisk verksted i Stavanger. Verkstedet tilbyr biledkunstnere ulike trykketeknikker som litografi, dyptrykk og silketrykk(serigrafi) og er det eneste av sitt slag på vestlandet.
   På verkstedet fikk vi lage egne silketrykk. Vi hadde på forhånd laget design som vi skulle trykke på valgfritt stoff, f.eks. tskjorte eller bag. Det eneste kravet var at designet skulle inneholde tekst og evt. bilde og at det holdt seg innenfor A4formatet. Dette er bildet jeg gikk ut fra og designet jeg kom fram til.
  
   Jeg endte opp med å lage to tskjorter, én topp (til kjæresten min) og to trykk på papir. Her er noen bilder jeg laget på forhånd for å vise hvordan jeg ville ha produktene. Bildene er ikke tatt av meg og er rett og slett bare for å illustrere hvordan trykket ville bli seende ut.

  Her er noen av de endelige produktene:


   Til slutt noen bilder fra verkstedet:

Aluminiumsrammer strukket med silke(gult) blir dekket at en lysømfintlig film (grønn) som blir herdet i lys. Motivet plaseres og det hele legges i en maskin som tilfører sterkt lys. Deretter spyles rammen og det som ikke var utsatt for lys blir vasket bort. Så trykkes trykksvarte over (høyre). De delene som er dekket med film blir ikke påført farge, bare delene som er gule.

Trykkene ligger til tørk i tørkestativ

Silken er strekt stramt og det er fort gjort at det rakner (venstre)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar